zaterdag 11 oktober 2008

Welkom

Welkom!

Mijn naam is Jan Ouwens, en ik besta niet echt. Ik ben een vehikel, verzonnen door iemand die een excuus zocht om een blog te starten. Maar ik moet zeggen dat ik me best wel een beetje vereerd voel: uit alle mensen die hij had kunnen verzinnen, koos hij uitgerekend mij! Dat is een belangrijk moment hoor, in het leven van een fictief personage. Natuurlijk had ik liever gehad dat dit een belangrijke literaire roman was. Of desnoods een grote Oscar-winnende Hollywoodfilm. Een rol waarvoor ik onthouden word. Maar een blog is ook wel leuk. Nu maar hopen dat de schrijver het volhoudt.

Het is natuurlijk wel te verklaren dat de schrijver mij koos. Ik lijk erg veel op de schrijver. We zien er bijna hetzelfde uit (ik ben natuurlijk iets knapper) en we hebben zelfs dezelfde naam. Tijdens mijn auditie zei hij nog: "Wij denken hetzelfde." Toen vroeg hij mij een getal tussen één en honderd te raden, en dat was natuurlijk zestien.

Wie ik dan ben? Dat doet er niet toe. Voor jou, de lezer van dit blog, ben ik de schrijver. De schrijver is ik. In feite hoef je helemaal niet te weten dat ik niet echt ben. Slechts een deel van dit blog zal verzonnen zijn. Voor dat deel heeft de schrijver mij nodig. De rest is allemaal waar. Voor jou, de lezer, is het niet nodig om te weten welke delen echt zijn, en welke niet.

Dus mondje dicht! Het is ons geheimpje. Jij hebt het privilege dat je de eerste post van dit blog gelezen hebt. Ik stel voor dat we de mensen die later aanhaken, gewoon in de waan laten dat alles echt is. Dat zit namelijk niet eens zo ver naast de werkelijkheid.

De schrijver en ik wensen je veel leesplezier.

7 opmerkingen:

Unknown zei

Begrijp ik nou goed dat de schrijver voornemens is om met de feiten een loopje te nemen en jij kunt opdraaien voor zaken die bezijden de waarheid zijn?

Dieuwertje zei

Jeeej 'jouw' blog! ;)

Gezien de aard van deze post lijkt de tag 'existentialisme' mij overigens zeer op zijn plaats.

Is de link met l'Etranger ook weer gemaakt! ^0^ <- ohoho!

Jan zei

Wauw! Het is nog geen dag oud en ik heb al een actief meedenkend publiek!

Maar ik denk dat jullie er allebei toch te veel achter zoeken :).

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Unknown zei

Natuurlijk zoeken ze er teveel achter. Tot nu toe zijn alle posts( één) heel belovend en de verwachtingen zijn daarbij nog groter. Iedereen wacht in grote spanning op een vervolg in dit spannende saga. Of... is dit misschien toch een terugblik ?

Anoniem zei

Wat pompeus geschreven. Ben je Rooms-Katholiek? :)

Unknown zei

Cool Jan, ik ben benieuwd!