woensdag 22 oktober 2008

Auto-auto

Wonen in dit dorp. Waarom doe je dat, fortasse requiris? Ik weet het niet, maar het kwam op m'n pad en het leek me wel lachen.

Ik heb hier wel werk: ik ga onderzoek doen naar zelf-rijdende auto's. Ars Technica had er laatst een mooi artikel over. Het is natuurlijk science fiction van de bovenste plank met een lachwekkende kans van slagen, maar Gilles Torcée, de burgemeester van het dorp, is bereid me ervoor te betalen en wie ben ik om zo'n aanbod af te slaan?

Torcée zegt dat zijn dorp de ideale testlocatie is voor de "auto-auto". Er is weinig verkeer dus het is relatief veilig, het dorp is klein dus de auto hoeft maar weinig "uit het hoofd te leren", en de verkeerssituatie in het dorp, met zijn stopborden, zijn ene stoplicht en zijn eenrichtingsverkeerrondje-om-de-kerk, is complex genoeg om het experiment interessant te maken.

Volgens mij is Torcée een beetje mediageil. Hij heeft het idee in zijn kop dat zijn dorp de wereldpers kan halen als eerste dorp waar auto's rijden zonder menselijke bestuurder. Misschien is dat ook wel zo. Maar dan moeten er natuurlijk wel auto's rijden zonder menselijke bestuurder.

Hoe het ook zij, ik vind het een interessant probleem. Het wordt mijn taak om de verkeersregels en de verkeerssituatie van het dorp te modelleren en te verwerken in een fraai stukje software. Wat is het ergste dat me kan overkomen?

Welnu, dat is dat ik een nieuwe dimensie toevoeg aan het begrip "crash".

1 opmerking:

Unknown zei

Met het begrip 'auto-auto' is voor mij de eerste hardop-lach een feit. Hoe kan het toch dat Jan de schrijver zo grappig is, terwijl Jan de spreker de komische plank voortdurend misslaat :-)?