woensdag 24 december 2008

Kerstaflevering

Om elf uur gaat de straatverlichting uit. Dan zie je de sterren.

Gisteravond, toen ik naar bed wilde gaan, hing er een schilderijtje op de plek waar normaal mijn raam is. Een schilderijtje van de Grote Beer. Ik ben naar buiten gelopen en heb misschien wel een halfuur naar boven gekeken.

Ik had nog nooit de Melkweg gezien. Hij is inderdaad melkig.

In Nederland is overal licht, ook 's nachts, en zeker in de stad. Hier is het na elf uur pikdonker. En wat je dan ziet is adembenemend. Nu snap ik wat ze bedoelen met lichtvervuiling.

Als ik een driewijze was, zou ik niet weten welke ster ik moest volgen; ze zijn allemaal zo helder.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Is het echt mogelijk om de melkweg te zien als het uberdonker is? Nog nooit gezien. :)

Jan zei

Zou ik het zeggen als het niet echt zo was :)?

Anoniem zei

Zijn het niet de herders die de ster volgen?

Jan zei

Nee hoor; sla Matteüs 2:1-2 er nog maar eens op na. Of je kinderbijbel. Of wikipedia.