donderdag 20 november 2008

Boules

Ik had altijd gedacht dat jeu-de-boulesspelende ouderen een stereotype waren, maar het gebeurt echt! En op een stereotiepere manier dan hier kan het bijna niet. Drie oude mannetjes op het pleintje voor de kerk. Een van hen draagt zelfs een baret.

Elke dag loop ik langs het plein, en elke dag staan ze daar te spelen. En elke keer dat ik voorbijloop, kijken ze me na, met priemende oogjes. Meestal groet ik ze dan, en meestal krijg ik geen antwoord, of hooguit wat gebrom.

Een van de mannen komt wel sympathiek over; als ik word teruggegroet is het meestal door hem. De tweede is ronduit vijandig. Als hij veertig jaar jonger was zou ik hem niet graag in een donker steegje tegenkomen. De derde lijkt het nooit te kunnen schelen als ik voorbijkom.

Ik ben een beetje bang om ze aan te spreken.

Geen opmerkingen: